Farkas Anett zsindely parafrázisa nyerte a második Gombold újra pályázatot 2012-ben. Idén is hatalmas érdeklődés volt az esemény iránt, de sajnos sokan pórul jártak,mert félidőben lezárták a bejáratot,így csak a szerencsések láthatták a show-t. Összességében nekem nagyon tetszett, persze mint minden nagyszabású rendezvényen előfordult némi hiányosság.
Extrém körülmények a divat hevében
Szombat délután 4 óra volt, mikor megérkeztünk a Millenáris B épületébe. Első sokként ért minket a rengeteg érdeklődő, aki az előcsarnokban toporgott. Nem derült ki számomra, hogy miért tartják fel a biztonsági őrök ezt hatalmas tömeget, ugyanis ingyenes rendezvényről volt szó. Átverekedtük magunkat az első akadályon, és látható volt hogy bent is nagy a nyüzsgés, készülődés. Az emeleten egész nap elérhető volt a Wamp, aki esetleg unatkozott az akár vásárolgathatott is magának.
Tökéletes helyet kaptunk, közvetlenül a kifutó mellett ,így kényelmesen nézhettük végig a bemutatót. Egy kis csúszással kezdődött a show;elsőként sikeres magyar tervezők mutatták be 2012/2013-as őszi-téli kollekciójukat név szerint; Abodi Dóra, Benus Dániel, Mojzes Dóra, Konsánszky Dóra, Lakatos Sándor, Sármán Nóra, Szegedi Kata,Tomcsányi Dóri, az Artista és a Kepp Showroom. (erről egy következő posztban olvashattok majd) Ez követően kaptunk egy szusszanásnyi időt és úgy gondoltuk szívunk egy kis friss levegőt, de mire a bejárathoz értünk kedvünket szegte az elénk táruló látvány. A biztonsági őrök, akik inkább megvadult kidobóemberekre emlékeztettek, próbálták a felhergelt tömeget az ajtón kívül tartani. Akik kint rekedtek, a bejárat üvegajtajára tapadtak és értetlenül szemlélték a bent zajló eseményeket. Elszomorító volt ezt látni, mert úgy gondolom a szervezőknek a tavalyihoz hasonlóan számításba kellett volna venni a helyszín befogadóképességét.
Divat lehet-e a magyar?
Ezen a kérdésen több bloggertársammal a show közben és a show után is sokat tépelődtünk. A színpadi látvánnyal és a koreográfiával meg voltam elégedve, bár a nevek kiírása luxusnak számított és így elég nehéz volt eldönteni, hogy épp kinek a munkáját látjuk a színpadon.(mint utólag megtudtam, aki a színpaddal szemben ült csak az látta a nevek kiírását, pechünkre oldalt ültünk) A ruhák többsége még mindig látványruha volt, de sokkal igényesebb és kreatívabb mint az elmúlt évben látottak. A modernitást és a hordhatóságot nekem legjobban Erdei Gergely minikollekciója prezentálta. Rendkívül változatos volt( Oversized blézer, áttetsző sejtelmes anyagok, csillogó aranyflitter és strucctoll) megfelelve a mai trendeknek és ezenkívül nem feledkezett meg a magyar motívumokról sem. Bár számomra az est fénypontja volt, mégis emlékeztetett hazánkban oly népszerű ZARA márka egyes ruháira.
A látványruhák közül a kedvencem a Prenoir- Sejtdimenziók nevet viselő alkotása volt. Az alapötlet rendkívül bonyolult, a papírművészetben ismert méhsejtes technikán alapult. E formák jól megfigyelhetőek a népviseletben, hiszen sok faluban még mai napig az asszonyok az ünnepek során 10-12 erősen kikeményített alsószoknyát is felvesznek, melyek szerkezetileg látványos és izgalmas textúrákat eredményeznek.
Kiegészítők közül a NET- Vinker Zsuzsi és Horváth Kata alkotásai tetszettek. A kosárfonás technikáját felhasználva alkottak szürreális fejfedőket. Ez az előremutató szemlélet egyszerre definiálja a párta, a paróka és a kalap jelentését. A futurisztikus képződmények nemcsak esztétikai élményt nyújtanak, de tökéletesen prezentálják az ősi kézművesség értékeit. Mindközül is a kedvencem a kusza madárfészek.
Sokan megjegyezték,hogy a matyó minta flitterrel való kivarrása még nem eredményez” igazi magyar viseletet”.Én viszont pont ezért gondolom úgy, hogy Erdei Gergely alkotása akár nemzetközi vizeken is megállná a helyét. Munkáin a népies minták nem erőszakosan,hanem leheletnyi,finom nőies formában jelentek meg. Úgy vélem a magyar motívumokat nagyon nehéz úgy divatossá tenni, hogy az egyben mai és hordható is legyen. Sokan ezért próbálkoztak a szitanyomás technikával és valamilyen különleges szabásmintával.
Többen csak kritizálták az egész eseményt, és csupán a hiányosságokat vették figyelembe emellett folyamatosan azt szajkózták hogy ez nem „MAGYAR”. Lehet személyemből adódik, hogy mindenben meglátom a pozitívumot, de én úgy érzem igenis kell örülni az apró dolgoknak. Hála Istennek, eljutott Magyarország (a kormány) arra a szintre, hogy támogatni kell a divatot, a tehetséges fiatalokat és kulturális értékeinket egyaránt.
Faruha a befutó
Építészhallgató nyerte a 2012-es Gombold újra öltözéktervezési pályázatot. Farkas Anett ruhái elkészítésénél a székely népi építészetben használatos zsindelytetős házak szolgáltak ihletforrásként. Az anyagválasztás is érdekes, ugyanis fából készültek a ruhák, pontosabban apró kasírozott fa furnér lemezkékből. Az ötlet nagyon innovatív, de valahogy nem gondoltam, hogy győztes lehet.
Az öltözéktervezési pályázat nyertesei 1,1 millió forintos pénzjutalmat kaptak illetve bemutatkozhatnak a Marie Claire Fashion daysen és a Marie Claire magazin ötéves születésnapi számának címlapján is. A design és hagyomány kategória győztesei pedig 400 ezer forintot vihettek haza, és részt vehetnek egy féléves gyakornokságon a Katti Zoob és az Attitude márkáknál.
A Kortárs öltözékpályázat győztesei: (névre kattintva megnézhetitek a nyertes alkotásokat)
A design és hagyomány pályázat győztesei:
Különdíjak:
A Vodafone Smart Store különdíj: Erdei Gergely
A Budapesti Közlekedési Központ különdíj: Molnár-Madarász Melinda
A Black Box Concept Store különdíj: Söptei Eszter
A WAMP különdíj: Kalácska Zsanett
Az OurStyle különdíj: Szűcs Ágnes
A Fashion Issue különdíj: Domokos Mihály